Monday, August 5, 2013

Perkembangan semasa Mesir




Perkembangan di mesir

Allah telah tkdirkn perkara ini berlaku dalam bulan Ramadhan. Namun ia bermula sebelum Ramadhan lagi.

Apa yang berlaku di mesir adalah hasil perancangan orang-orang yang zalim. Allah telah sebut 16 kali dalam al-Quran Allah tidak akn memeri petunjuk kepada orang2 yang zalim.

Mereka telah lakukan pelbagai kesilapan. Pertamanya mereka telah memilih waktu yang salah. Mereka kira Ramadhan akan melemahkan penyokong morsi kerana keletihan berpuasa namun sebaliknya yang berlaku mereka semakin teguh.

Mereka gerun dengan keteguhan ikhwah akhawat kita tua dan muda. Mereka sangka selepas 5-10 hari mereka akan surut tetapi mereka tetap teguh. Apabila dibawakan pistol dan senjata api mereka bawa al-Quran dan dada mereka sebagai perisai - ayuh bunuhlah kami! Apabila seorang terbunuh mereka bukannya takut bahkan lebih ramai yang rela untuk mati.

Jumlah demonstran di medan rabiah seramai 3 juta orang. Kalau tidak kerana perancangan rabbani bagaimana mungkin mentadbir 3 juta orang? Ada yang nak makan ada yang nak buang air ada yang nak tidur. Negara2 teluk pun jumlah rakyatnya hanya 4 juta orang. Ukhuwah dan perpaduan ini menimbulkan kegerunan pd musuh. Mereka solat dgn satu imam dan berdoa dengan qunut yg sama. Mereka datang sekeluarga. Kata si ayah jika mati kami sanggup mati sekeluarga!

Ikhwah akhawat kita boleh membahagi2kan walaupun hanya sebutir tamar. Mereka boleh hidup bersama. Mereka menghubungi sahabat yg di masjid alharam kami berada di medan rabiah namun ruh kami seolah2 berada di tanah haram. Memng tak dpt nak samakan medan rabiah dgn tanah haram ttp ruh ukhuwah itu dpt dirasakan dan terasa nikmatnya.

Terdpt satu lg medan namanya medan nahdhah yg tidak ada masjid cuma ada zoo taman bunga dan kebun buah2an krn menjaga sempadan di situ. Sehingga timbul fatwa bolehkah kami beriktikaf di medan rabiah krn ia bukan masjid?jawapannya tak boleh! Lalu mereka bertanya habis tu di mana kami nak iktikaf?berkatalah para ulamak:

"Bergembiralah krn ikikaf itu sunat ttp menjaga sempadan itu wajib. Kamu melakukan perkara wajib maka kedudukannya lebih istimewa drpd iktikaf."

Situasi tlah mmberikan kami ruh yg tinggi sehingga kami saling membantu. Makanan cukup dan ubatan cukup. Hingga trdpt begitu ramai org yg memberikan infaq. Ada makeshift hospital sehingga ada yg mahu infaq ubatan disebut tak perlu kami sudah ada banyak ubatan. Inilh hospital yg paling besar.
Ada yg dtg dr kampung bawa 5 ekor lembu dan kata mahu sembelih utk diedarkan dagingnya sbg makanan.
Allah tidak akan sia2 kan hak bg org yg memiliki prinsip. Maka ingatlah saudara kamu dan berdoa utk mereka sblm kamu iftar.

Ini bukan isu mesir tp isu umat. Saifuddin Qutuz telah keluar dr mesir utk memerangi mongol. Salahuddin telah keluar dr mesir ke medan hittin dan sererusnya menawan palestin. Maka mesir juga akan jadi pencetus kemenangan palestin seterusnya.

Di malaysia ada imam yg berdoa dlm bahasa melayu ya Allah bantulah dr morsi dan jatuhkan as-sisi sedangkan dia tidak kenal mereka berdua. Ini adalah barakah drpd dakwah ini.

SMHE
26 Ramadhan 1434
4 Ogos 2013
IIUM

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]