Friday, August 2, 2013

Peperangan itu masih sama


Pertembungan pasti akan berlaku di sepanjang episod perjuangan ini. Tidak dapat tidak, panji-panji kebatilan akan jatuh satu per satu apabila Al-haq memperoleh kedudukannya yang sebenar. Hak hakimiyah Ilahi pasti akan tertegak, dan tentera selainnya akan ranap. Itu suatu ketetapan dalam Al-Furqan:

وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقً
Isra:81

بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ
Anbiya: 18

Misi agung mendaki ketamadunan ini, ke arah menjadi jurupandu dunia, bermula dengan proses yang sama, sama seperti yang dilakukan oleh mana-mana murobbi terdahulu. Menegakkan Al-haq dalam diri manusia yang menjadi petualangnya.

Suatu penyatuan mudah, yang menghasilkan suatu gambaran yang tidak sukar. Namun hakikatnya amat payah sekali. Masakan tidak, para anbiya juga menempuh 1001 mehnah dan tribulasi untuk mencetak peribadi islami. Ia tidak mudah!

Tidak mungkin suci seketul tahi jika dicuci berulang kali sekalipun. Ya, jahiliyah dan Islam tidak dapat disatukan walaupun dalam diri kita sendiri. Apatah lagi di dalam sebuah sistem yang universal. Padahal, akhirnya individu-individu ini yang akan menjadi sistem tersebut.

Tekad yang kuat diperlukan untuk mengeluarkan pokok jahiliyah yang sudah lama mengajar umbi dalam diri seorang muslim, mencabutnya hingga tiada satu zarah pun yang tidak dan menghalang pohon baru yang suci membesar dan memberi manfaat kepada semua.

Ya, jahiliyah dan Islam tidak akan bersama. Jikalau masih ada sisanya, maka ia akan membantutkan usaha perjuangan ini untuk ke peringkat seterusnya. Hanya menunggu masa untuk akhirnya ia rasa terbeban dan akhirnya ketinggalan dalam perjalanan yang panjang menuju Ilahi.

Tegakkan Islam dalam dirimu, pasti kau akan lihat Islam tertegak di sekelilingmu (Hasan Hudaibi)


Abu Khalid,
Hamba Allah, Kuli Dakwah.

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]