Sunday, March 31, 2013

eBook Jom!





Majalah Jom! ialah majalah yang paling osem pernah aku baca. Topik-topiknya simpe & basic je, tapi kupasannya sangat mendalam & dekat dengan pembacanya. (Aku la tu)

Ok, itu rasanya semua orang dah tahu.

Tapi tahukah anda ia kini sudah ada dalam pasaran iTunes?

Boleh dibeli dalam newsstand dengan harga USD$1.99 senaskah atau subscribe selama setahun untuk USD$19.99.

Guna kad debit atau kad kredit menggunakan Apple ID anda. Aku pilih guna kad debit.

Aku subscribe setahun & dapat 2 edisi percuma!

Bila kita menggunakan Apple ID, sekaligus semua iDevice yang menggunakan ID yang sama akan dapat download ebook ini secara percuma. Maka kami sekeluarga dapat membaca dan memiliki eBook Jom! dengan sekali subscribe sahaja.

Aku rasa ini satu langkah bijak Abang Ammar kerana susah juga nak dapat pembeli setia yang akan beli setiap bulan tanpa boring. Subscriber lah yang akan menyelamatkan bisnes dia.

Ya, win-win situation.

Membacanya di dalam iPad pastinya tidak sama dengan membaca buku yang sebenar. Namun, dengan teknologi terkini, majalah ini kelihatan sangat cantik (almaklum designer Brotherhood antara yang terbaik di pasaran), boleh dibaca pada banyak keadaan (gelap/cerah etc) & apa yang paling penting ialah hanya 1 gadget untuk semua perkara.

Aku masih teringat di awal Tarbiyah, ikhwah akan bawa Quran terjemahan & buku fikrah yang sedang dibaca. Quran yang penuh dengan penanda sehingga pening tak tahu yang mana satu tanda & buku yang perlu dihabiskan sebagai bekalan di jalan ini.

Bila usrah pula, kena bawa Quran, buku fikrah bacaan tadi, buku tafsir, buku Sirah, buku hadis, buku fikrah tugasan usrah dan buku catatan usrah. Selalunya, ikhwah x bawa buku catatan, mereka bawa laptop, dan oleh kerana mereka tak selesa membaca buku dalam laptop, maka buku-buku sebenar itu akan dibawa juga.

Maka akan penuh bulatan gembira (yang nampak macam bulatan serabut, tapi masih gembira Insyaallah) dengan buku-buku dan laptop + wire Extension.

Dalam keadaan yang samar-samar itu, masa itu pun, aku masih nak adapt dengan iPad dan masih x boleh nak berenggang dengan buku sebenar, tiba-tiba Jom! lahir. Membaca intinya menyebabkan aku rasa x boleh sekadar baca sikit-sikit semacam baca Solusi atau majalah i ni. Ia perlu dihadam betul-betul! Maka tambah satu lagi buku yang perlu dibawa ke mana-mana.

Ok fine.

Dipendekkan cerita, walaupun Jom! best dan kecil, namun disebabkan peredaran zaman, aku merasakan sangat leceh nak membawanya. Kini apa yang aku bawa kemana-mana ialah iPhone, iPad dan quran yang muat masuk poket. Jom! masih dibeli namun diletakkan di atas almari, susun cantik-cantik.

Lama kelamaan, aku merasakan Jom! ni dah tak berfaedah. Sama dengan majalah Solusi, majalah i dan banyak majalah lain, tersusun dengan cantik, dan disebabkan nak membelinya tu pun satu hal, aku bercadang lepas daripada tu, nak pinjam kawan punya je. Senang cerita.

"Alah, APG copy paste blog dia je"


Akhirnya, aku dah tak beli bermula edisi yang ke-9.

Hari ini dalam sejarah, aku whatsapp abang Ammar, cuba-cuba pancing dia sikit nak tanya pasal eBook dia tu.

"Abang Amar, no 13 tak keluar lagi ke?" (Aku dah baca no 12 ikhwah lain punya)



"InsyaAllah Isnin atau Selasa depan. Nta subscribe je la"


Gulp. Bagi membantu bisnes x-pakcik usrahku ini, aku tekan subscribe dan membacanya. Wah! Sangat best! Alhamdulillah!

Terima kasih Allah! Terima kasih krew Jom!



Abu Khalid,
Kuli Dakwah.

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]