Sunday, February 3, 2013

Sudah lama tidak menulis

Aku sudah lama tidak menulis.

Katakan apa sahaja alasan. Semuanya sudah aku berikan.

Hakikatnya, bila aku pulang dari kesibukan melaksanakan tanggungjawabku, aku pulang ke rumah di hadapan PC aku melihat apa bait yang inginku tuliskan.

Aku tulis. Aku padam.

Aku tulis. Aku padam.

Aku tulis. Aku padam.

Itu yang berlaku sepanjang 2 tahun ini. Keliru entah mengapa.

Menyedari ia bukanlah keutamaanku, aku kembali ke medan. Dalam muayasyah. Dalam usrah. Dalam musyawarah. Dalam daurah. Dalam Katibah.

Aku pulang dan duduk di hadapan PC. Ingin tulis sesuatu.

Tapi aku risau aku kini bukan seperti dulu.

Aku tulis. Aku padam.

Aku tulis. Aku padam.

Aku tulis. Aku padam.

...

Hari ini aku terbangun dek kejutan daripada adik-adikku yang rindukan sentuhanku...

Aku kembali menatap tulisan. Kadang-kadang tulisan itu biasa sahaja. Tetapi ada sesuatu yang lain mengenainya...

Ia sarat dengan cinta. Cinta!

Oh, aku lupa rupa-rupanya. Aku menulis kerana cinta.

Cintaku kepada agama ini. Cintaku kepada dakwah ini. Cintaku kepada murabbiku. Cintaku kepada Mutarabbiku. Cintaku kepada ikhwah akhawat fillah.


Sungguh aku terlupa, sewaktu aku menulis suatu ketika dahulu, selalunya aku akan menulis sambil bercucuran air mata. Ia membasahi wajahku, sepertimana basahnya hatiku menyampaikan cinta!

Sungguh aku tersasar jauh. Moga Allah menanamkan kecintaan yang mendalam itu kembali ke jiwaku.

Sungguh aku rindu untuk bercinta semula dengan dakwah ini. Moga kita dapat menyebarkannya bersama-sama.

Salam sayang,
Abu Khalid

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]