Wednesday, November 17, 2010

Nilai sebuah pertemuan





Sebuah pertemuan

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman


Tidak sedikit orang yang bertanya kepadaku tentang masa depan usrah kita. Betapa ramai orang yang awalnya ragu-ragu, lama-kelamaan meninggalkan jalan ini dan akhirnya berjuang untuk menghancurkan binaan dakwah yang telah dibina sejak sekian lama. Mereka lupa binaan ini bukan sekadar binaan sebuah jamaah kampung, tetapi inilah intisari ummah, jamaah islam seluruhnya.

Ramai juga yang merasakan perjuangan ini suatu yang sia-sia. Tatkala saudara-saudara Tabligh siang malam mereka melaksanakan gash dari pintu ke pintu. Saudara Hizbi kita setiap masa mereka penuh dengan mesyuarat dan program, malah memimpin perjuangan di medan. Begitu juga Saudara Salafi kita yang membaca beratus-ratus, malah beribu-ribu kitab, seterusnya menulis ribuan artikel. Kita masih berjumpa sekali seminggu, sekali sebulan.

Mungkinkah usaha kita yang 'slow' lagi 'sedikit' ini membuahkan impak maksima yang kita idam-idamkan? Mampukah kejayaan islam itu mengalir dari celah-celah jari orang-orang yang begitu kecil usahanya?

Aku juga pernah meragui, aku juga pernah sangsi terhadap apa yang kita lakukan ini. Risau bukan kepalang yang semua yang kita lakukan ini, jikalau dalam kesesatan, maka segalanya akan sia-sia, bahkan mengundang neraka. Sehinggalah aku dalam kegembiraan, menemui ayat ini:

"Dan orang-orang yang berjihad untuk mencari keredhaan kami, benar-benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. Dan sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang berbuat baik ".
( Surah al Ankabut : 69 )

Ikhlaskan niat dan berjuanglah. Berjuang, berjihad dengan sesungguh-sungguh jihad. Allah tidak akan menzalimi hambaNya yang beriman, bertaqwa kepadaNya. Janganlah ragu-ragu selagi kita benar-benar ikhlas menuntun di atas jalan ini. Petunjuk itu pasti akan dianugerahkanNya. Malah Allah tidak akan mensia-siakan ketaqwaan kita.

Dari masa ke masa, muhasabahlah setiap langkah kita itu. Jangan biarkan diri kita menyembah selain Allah. Jadilah insan yang benar-benar rabbani, yang menjadikan segala-galanya bersumberkan dan bermatlamatkan Allah. Pastikan segala apa yang kita serap dan hadam itu, benar-benar islam, dan akhirnya pastikan ia tidak tamat sekadar dalam halaqah sementara itu sahaja.

Tarbiyyah kita, bukan sekadar untuk meramaikan. Apa gunanya badan gemuk (besar), tetapi menderitai banyak penyakit?

Tarbiyyah kita adalah untuk setiap individu (afrad) dalam jemaah ini. Apa yang kita harapkan hasil pertemuan-pertemuan itu, bukan sekadar amal, tetapi harapannya lebih besar lagi.

Kita harapkan, dari pertemuan itu, akan terjadinya perubahan.

Perubahan, dari sekadar tahu, kepada faham. Daripada sekadar sekadar faham setiap minggu, kepada lahirnya perubahan amali setiap individu. Daripada beramalnya individu itu setiap hari, akhirnya mampu membuatkan ia menjadi fikrah yang bermain-main dalam fikirannya, tindak-tanduknya setiap masa, menjadi ad-deen sepenuhnya.

Al-akh (afrad) bukan sekadar menjadikan fikrah itu berlegar dalam fikiran, perasaan dan nota-nota hidupnya, malah islam yang dipelajari itu, akan melimpah-limpah ke sekelilingnya. Ia akan mewarnai setiap amal perbuatannya, setiap tutur katanya, malah melalui sinar matanya.

Akhirnya, al-akh menjadikan hidupnya untuk berdakwahkan fikrah ini kepada semua orang di sekelilingnya. Ia dengan sepenuh niat ingin membumikan dakwah islam ini ke seluruh masyarakat, bangsa, negara dan dunia ini. Hingga akhirnya ia sanggup membayar perjuangan ini dengan apa sahaja.

Ia berjuang untuk akhirnya fikrah islamnya itu memenangi setiap pertarungan dengan musuhnya. Ia mahu hanya Allah menjadi matlamat semua manusia, dan al-akh sanggup menggadaikan apa sahaja untuk mencapainya.

Ia sanggup menggadaikan hartanya, kereta, rumah, pekerjaannya, akademiknya, keluarga, segala-galanya... hinggalah, malah sanggup menggadaikan nyawanya sendiri.

Ia sedar, tanpa pengorbanan total itu, mustahil akan tertegaknya hakimiyyah ilahi. Selagi darah masih terasa mahal, maka ummat ini masih jauh dari kemenangan dan kemuliaan. Maka mereka menawarkan darah mereka, untuk menyirami pusara-pusara jahiliyyah.

Ya, tarbiyyah kita menawarkan hijrah. Ia bukan suatu permainan yang sia-sia.

Kita memahami sunnatullah perasaan dan hati insani, yang memerlukan masa untuk akhirnya dapat melaksanakan hijrah dalam dirinya, hingga akhirnya islam mengalir 100% dalam dirinya. Usrah kita, setiap perjumpaan kita itu adalah untuk ke arah itu. Walau seperlahan mana sekalipun, yang penting adalah pembaikan.

Ikhwah akhawat sekalian,

Maka sedarlah kita semua, bahawa perubahan itu tidak akan berlaku jika kita masih lagi sama. Jika kita masih liat untuk merubah diri kita.

Dan sedarlah betapa pentingnya pertemuan itu untuk melahirkan perubahan itu. Perubahan sehingga kita akan mati kerana apa yang kita perjuangkan. Kita bukan sekadar mati dalam syahadah tetapi mati kerana syahadah yang kita lafazkan. Sepertimana semua para sahabat yang menegakkannya di medan jihad. Sepertimana Hasan Al-Banna dan Syed Qutb yang meraihnya.

Apa yang kita akan dapat setiap minggu itu yang akan menjadi punca mati kita. Setiap tafsir, hadis, sirah, buku yang disyarahkan; itu lah yang membunuh kita. Kita akan mati kerananya. Bukankah ia lebih berharga daripada nyawa kita sendiri?

Berhentilah tidur dalam pertemuan itu. Berhentilah terleka, terlupa untuk bersedia menghadapinya. Apatah lagi ponteng untuk menghadirinya!

Kalau kita benar-benar serius untuk syahid dan menggapai syurga.

3 comments:

Asif said...

masya ALLAH.. taujih yg sgt memberi impak. Alhamdulillah.syukran :)

muhd.ramadhan said...

Ah, terasa diri masih terlalu jauh..

Nz said...

Jazakillah..

biarpun tidak pernah mempersoalkan keberkesanan setiap pertemuan untuk mencapai matlamat besar dakwah ini.. tapi masih belum dapat melihat kepentingannya sepenting yang dinyatakan dalam artikel ini..

sangat membuka mata!

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]