Saturday, November 20, 2010

Indahnya Syahid



Mereka gembira!

Kematian, pasti akan dirasa oleh semua makhluk yang bernyawa. Betapa enaknya hidup mereka, atau derita sekalipun, hari bersejarah itu pasti akan tiba.

Bila masa yang telah ditetapkan itu datang, tidak akan dapat diawalkan atau dilewatkan walau satu mikro saat sekalipun. Walaupun kita tidak mengingininya. Walaupun kita belum lagi puas meratah dunia. Walaupun masih banyak lagi kerja-kerja pejabat mahupun kerja-kerja dakwah tersisa.

Dalam malas atau semangat kita. Dalam huru hara atau tenangnya dunia. Hari pengakhiran itu akan datang menjergah tanpa pintaan atau keengganan kita. Waktu itu, barulah semua manusia benar-benar mengiktiraf takdir bukan di tangan mereka.

Waktu itu, manusia merasai seribu satu macam penyeksaan yang tidak mampu digambarkan dari pengamatan luaran. Baik fizikal yang terseksa, ataupun batin yang merana segala derita. Ia merupakan suatu igauan, malah dari lintasan hati yang pertama.

Saksikan kehebatan Tuhan KITA. Saksikanlah betapa hinanya KITA di sisiNYA. Betapa lemahnya KITA selaku hamba kepada NYA. Saksikanlah sebuah hakikat kematian:

Tiada siapa boleh menjamin pengakhiran kita

Cuba baca blog ini:



Alangkah indahnya pengakhiran bagi mereka yang syahid di jalanNya,



"Orang-orang yang mati syahid tidak merasakan sentuhan kematian melainkan seumpama salah seorang di antara kamu dicubit."

[Hasan sahih: Hadis daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh Ahmad, al-Tirmizi, al-Nasai dan lain-lain. Berkata al-Tirmizi: Hadis ini hasan sahih gharib. Berkata al-Albani: Hasan sahih. Lihat Sahih Sunan al-Tirmizi – no: 1668. (Kitab Keutamaan Jihad, Bab Berkenaan keutamaan di perbatasan Jihad).]

2 comments:

Aishah Nur Hakim said...

satu saja: cemburu

Mutiara Bernilai said...

salam alaik..

dua aje :
menangis,
Allah..

syukran!~

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]