Monday, September 21, 2009

Erti sebuah Kemenangan


Siapa yang tidak pernah berhadapan dengan kegagalan? Gagal dalam akademik? Gagal dalam pekerjaan? Gagal dalam hubungan? Gagal dalam masyarakat? Gagal dalam persatuan? Gagal dalam Dakwah dan Tarbiyyah? Gagal dalam hidup?

Semua orang mengalaminya. Tidak kira kegagalan minor mahupun major.

Kalah dalam pertandingan. Gagal dalam percintaan. Ditinggalkan orang yang tersayang. Jatuh dalam mendaki menara ilmu. Rasa terasing dengan rakan sebaya. Disisih daripada masyarakat. Ditolak dakwah dan segala pujuk rayu. Bagaimana ya perasaan kita ketika itu?

Kegagalan membuatkan kita seolah-olah diselubungi kegelapan yang sangat pekat. Jiwa terasa resah dan dada menjadi sangat sempit. Akal yang rasional, mahupun segala hujjah-hujjah teori tidak dapat mematahkan kebuntuan. Ketika itu, diri dilambung perasaan yang tidak menentu. Konflik, dilema yang menerpa, membuatkan diri ini takut untuk membuat sebarang keputusan. Gelap, hingga gagal dalam mencari cahaya-cahaya yang menawarkan bantuan. Pada waktu itu, putus asa kerap kali menjadi pilihan utama dalam mengharunginya.

Sungguh malang orang yang berperasaan sedemikian. Kerana Allah telah berfirman:

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan dibiarkan (begitu sahaja), padahal Allah belum mengetahui orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil teman yang setia selain Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman. Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan."
(At-Taubah:16)

Dan di ayat lain, Allah telah menyatakan:

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata lagi bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar."
(Ali-Imran:142)

Ikhwah akhwat yang ku sayangi,

Semua orang pasti akan diuji Allah di dunia ini. Kerana itulah sebabnya kita dicampakkan ke dunia yang sementara.
Namun segalanya berbalik kembali kepada kayu ukur yang kita gunakan untuk kita menilai dunia ini...

Apakah kayu ukur yang menentukan bahawa kita telah berjaya mahupun gagal?
Kita meletakkan gagal ataupun berjayanya kita dengan melihat samada kita berjaya melepasi sasaran kita atau tidak.
Kita melihat samada objektif kita tercapai atau tidak.
Jika kita berjaya membuat sebagaimana yang dirancang, maksudnya kita berjaya.
Jika kita gagal melaksanakannya, maksudnya kita gagal.

Aku pasti, ikhwah akhwat yang hebat-hebat ini, semestinya menyimpan ambisi-ambisi yang melangit tinggi. Dan ntum semua sedang berusaha dengan gigihnya ke arah itu,

Untuk dakwah ntum,
Untuk kerjaya ntum,
Untuk akademik ntum,
Untuk ... ntum,

Namun sedarlah, kita seharusnya menilai berjaya atau tidak kita ini, menurut neraca Allah. Apakah neraca itu?
Sudah tentulah dengan mengambil kira sejauh mana kita mencapai matlamat kita sebagai manusia. Soalan dan jawapan skema. Dah beratus kali kita dengar.

Menjadi 'Abid (51:56)
Menjadi Khalifah (2:30)

Jika kita sedang melaksanakan tugas kita itu. Janganlah kita takut akan kegagalan, kerana kita sentiasa sedang menang. Sedang berjaya.

Tanpa mempedulikan kata mereka. Kerana kita bukan hamba mereka.

Itulah yang dirasai oleh para sahabat, salaf as-soleh. Tiada apa yang mampu membuatkan mereka gusar. Semua itu enteng sahaja. Jika kita benar-benar memahaminya, maka kita akan jelas mengapa,,, mereka rela buat apa sahaja demi islam. Mampukah kita? Insya-Allah sahabat-sahabatku. Aku yakin ntum mampu. Ntum mampu menggapainya...

Selagi ruh islam itu, HIDUP dalam diri kita... Berlandaskan fitrah insani



"Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang yang beriman."
(Ali-Imran:139)


"Ingatlah wali-wali Allah itu, tidak ada rasa takut pada mereka, dan mereka tidak bersedih hati. (Iaitu) orang-orang yang beriman dan sentiasa bertaqwa."
(Yunus:62-63)


"Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah, dengan harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah. Mereka itulah orang-orang yang memperoleh KEMENANGAN!!!"
(At-Taubah:20)

Bersabarlah... Sesungguhnya Allah kan ada...
La Tahzan, innaLlaha ma'ana...

Selamat berjaya
Selamat kembali
Selamat kembali kepada FITRAH
Selamat hari raya
Semoga terus berjaya, buat selamanya

1 comment:

Anonymous said...

ya akhi, jazakallahukhair, sangat mengesankan...

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]