Thursday, August 7, 2014

Bukan perbalahan antara Al-Haq



Ini bukannya perbalahan di antara siapa yang benar dan siapa yang lebih benar

Sekarang, sedang heboh diperkatakan di semua saluran media di seluruh dunia berkenaan boikot yang dilaksanakan ke atas Israel. Ianya berlaku kerana bermula 8 Julai 2014, Gaza telah diserang oleh mereka.

Alasan yang digunakan konon-kononnya beratus-ratus tan bom dilepaskan ke Gaza untuk menghancurkan terowong-terowong bawah tanah pengganas, tidak dapat diterima pakai sama sekali. Hakikatnya sudah 500 kanak-kanak mati dan 1000 cedera akibat serangan membabi buta ke atas Gaza yang Israel lakukan siang dan malam. Hari ini sudah masuk hari ke 30 serangan dibuat.

Di Malaysia, produk-produk yang mempunyai kaitan secara langsung mahupun secara tidak lansung, disasarkan untuk diboikot. Ada NGO yang mensasarkan 4 produk ini, ada pihak yang mencadangkan 4 produk yang lain, ada artis yang komited untuk serang produk ini, ada yang cuba membuktikan produk itu tidak perlu diboikot dan menghentam organisasi yang memboikotnya, ada yang tidak mahu boikot tetapi merasakan yang lebih penting adalah kerajaan menghentikan segala hubungan perdagangan dengan Israel, ada yang hendak buat demo besar-besaran di MITI dan macam macam lagi.

Secara umumnya, dapat kita simpulkan bahawa kempen Boikot telah mencapai objektifnya untuk menyedarkan masyarakat untuk tidak menyokong Israel dan menggunakan apa sahaja cara (at whatever means) untuk memberikan tekanan kepada Israel sekaligus menghentikan penindasan yang dilakukan oleh mereka.

Semua pihak perlu jelas akan objektif itu.

Keterlibatan satu-satu organisasi dengan kempen boikot bukanlah untuk membuktikan organisasinya jaguh isu tersebut atau mengelakkan imejnya dilihat sebagai organisasi lembik.

Semua individu perlu memainkan peranan untuk memberikan tekanan kepada Israel agar kejahatan yang direncana oleh Israel dapat dihentikan serta merta.

Anda tidak perlu menjadi sukarelawan mana-mana organisasi untuk terlibat dalam kempen boycott, divestment & sanction ini, anda hanya perlu menjadi manusia. Mainkanlah peranan setiap daripada kita.

Mungkin ada yang pandai bercakap.
Mungkin ada yang pandai menulis secara santai.
Mungkin ada yang pandai membuat kajian.
Mungkin ada yang pandai menyanyi.
Mungkin ada yang pandai design.
Mungkin ada yang pandai marketing.
Mungkin ada yang pandai buat Apps.
Mungkin ada yang pandai buat website.
Mungkin ada yang pandai lukis kartun.
Mungkin ada yang pandai sejarah.
Mungkin ada yang pandai buat analisa.
Mungkin ada yang pandai compile maklumat.
Mungkin ada yang pandai compose lagu.
Mungkin ada yang pandai tulis cerpen.
Mungkin ada yang pandai….

Gunakanlah kepakaran anda untuk membantu mereka di sana.


Whats next?

Ramai yang tidak yakin kepada boikot ini kerana mereka tidak dapat melihat bukti yang pasti kejatuhan satu-satu 'kuasa besar' kerana serangan massa.

Tahukah kita, tumbangnya apartheid di Afrika selatan kerana BDS yang dilakukan oleh dunia ke atas mereka?

Begitu juga usaha penduduk Bait Sahour pada tahun 1989 yang akhirnya telah berjaya menjadikan Israel berang hanya kerana 'kempen pasif' mereka iaitu untuk tidak membayar cukai kepada Israel. Akhirnya dunia melihat mereka dan mengetahui siapakah Israel yang sebenarnya.

Dunia hari ini bukan seperti dunia yang dahulu.

Jika dahulu, kerajaan autokratik akan memegang sepenuhnya masyarakat dan tiada sebarang aktiviti terlarang atau penyebaran info yang dapat menggugat status quo disebarkan. Hari ini, seseorang hanya perlu buka telefon bimbit mereka untuk mengambil tahu semua isu yang berlaku di seluruh dunia.

Jika dahulu pada tahun 1983, Hafiz Al-Asad dapat membunuh 30 ribu pemberontak di negaranya tanpa sebarang maklumat pun sampai ke luar Syria, hari ini regim yang sama menderita bukannya kerana serangan dalaman, tetapi kerana tekanan demi tekanan yang dikenakan oleh seluruh dunia ke atas mereka.

Boikot yang dipromosikan hari ini, pasti akan membuahkan hasil, samada cepat ataupun lambat sahaja.

Mengapa lambat?

Ianya akan lambat jika kita masih gagal untuk faham mesej apa yang sebenarnya nak disampaikan melalui kempen ini.

Ini bukan kempen saja-saja nak tunjukkan kemarahan. Ia adalah suatu gelombang yang lahir dalam bentuk amal untuk menghentikan lobi ekonomi ke atas Israel. Menghentikan bantuan ekonomi kepadanya. Menghapuskan dominasi ekonomi mereka. Dan menghantar signal yang sangat bahawa yang tidak senang dengan tindakan mereka, bukan satu-satu organisasi sahaja,

Tetapi seluruh dunia!

1) Sasaran Kempen Boikot ialah Israel

2) Di Malaysia, Boikot dilakukan dengan memulau pembelian produk atau perkhidmatan syarikat yang jelas dan terbukti menyumbang kepada ekonomi Israel.

3) Tekanan ke atas syarikat-syarikat akan berhenti sebaik sahaja syarikat-syarikat ini menafikan sokongan mereka terhadap kerajaan haram Israel.

4) Secara syara’ barang-barang yang diboikot ini halal. Ianya tiada kaitan dengan halal dan haram.

5) Tiada paksaan dalam boikot ini. Boikot dilaksanakan secara sukarela.

6) Dalam melaksanakan Boikot ini, kita mestilah melaksanakannya dengan adab dan akhlak yang baik juga tidak melanggar undang-undang yang telah digariskan oleh Malaysia.

Oleh itu, saya secara peribadi ingin menyeru peserta kempen Boikot untuk mengikut Panduan Boikot seperti berikut:

1) Tidak mengganggu perniagaan, premis dan pekerja syarikat-syarikat termasuklah dengan menggunakan kemudahan mereka secara tidak sah, membuat serangan saraf terhadap syarikat tersebut yang merendahkan martabat mereka (defamation) dan tidak melakukan serangan fizikal.

2) Tidak memaksakan kempen ini dan tidak merendahkan mereka yang tidak bersama dengan kempen ini.

Abu Khalid,
Seri Kembangan

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]