Thursday, June 6, 2013

Malaysia Global March to Jerusalem 2013

7 Jun sentiasa diingati dalam dunia Arab dan dunia Islam pada umumnya sebagai hari untuk berkabung. Ia adalah hari apabila masjid ketiga paling suci dalam Islam telah dirosakkan dan dicemari oleh najis Zionis. Dari hari itu pada bulan Jun 1967, Masjid Al-Aqsa kekal dalam cengkaman musuh-musuh manusia yang cenderung kepada perubahan landskap yang beribu-ribu tahun telah membawa bersama-sama semua agama-agama utama dunia menjadi salah satu yang jelas dan semata-mata Yahudi Tahun ini 2013, 7 Jun menandakan tahun ke-46 mengingati Hari An-Naksah atau kejatuhan negara-negara Arab dalam Perang 6 Hari (05 hingga 10 Jun 1967). Kekalahan memalukan memuncak dengan pendudukan Al-Haram As-Shariff Masjid Al-Aqsa dan semua simbol-simbol agama dalam presint Jerusalem yang menempatkan bukan sahaja masjid tetapi juga gereja-gereja dan tempat-tempat suci agama lain, di mana gereja suci Sepulcher adalah satu mercu tanda utama untuk agama Kristian. Beratus-ratus kejadian seperti kebakaran dan pencemaran agama di sekitar bandar lama membuktikan satu agenda jahat Zionis.

Walau bagaimanapun, tahun ini, 7 Jun tidak akan diingati dengan penyesalan tetapi akan dianggap sebagai hari yang akan membawa kembali kebebasan dan harapan kepada Jerusalem. Pada tahun lepas, ‘Global March to Jerusalem’ (GMJ) berlaku pada 30 Mac sempena Hari Tanah (Land Day). Hari Tanah berlaku tahun 1976 apabila kerajaan pendudukan Israel merampas 20,000 dunum tanah daripada rakyat Palestin di kawasan Galilea. Pada tahun ini, Global March to Jerusalem akan dilancarkan bersama-sama dengan kedua-dua Hari Tanah dan hari apabila Baitul Maqdis berada di bawah penjajahan. GMJ akan menjadi titik rali untuk masyarakat seluruh dunia untuk mengembalikan hak rakyat Palestin yang telah diinjak-injak selama lebih enam puluh lima tahun. Ia adalah seperti satu ironi bahawa tahun Deklarasi hak asasi manusia telah diisytiharkan (pada tahun 1948) adalah tahun apabila hak-hak asasi rakyat Palestin telah dirompak dan dicabuli. GMJ adalah satu inisiatif yang dikongsi oleh dunia bebas sebagai ungkapan perpaduan dengan saudara-saudara kami di Palestin yang telah ditindas dan ditundukkan kepada semua jenis penganiayaan.

Kami menyeru agar semua agensi kerajaan di peringkat kebangsaan dan negeri, semua masyarakat awam, semua individu dari semua anutan agama dan etnik untuk bersatu dalam menyatakan keinginan kita untuk melihat kepada Palestin dibebaskan dan mengembalikan hak-hak penduduk itu. Pada 7 Jun 2013, kami menjangkakan satu perhimpunan besar-besaran di Dataran Kemerdekaan Shah Alam yang akan membawa sedikit harapan untuk keadilan ditegakkan dan kewujudan secara aman bagi wajah sebenar Jerusalem.

7 Jun 2013 menandakan hari harapan bukan sahaja untuk Palestin, tetapi untuk seluruh kemanusiaan.

Dr Mohd Tahir Abdul Rahman
Pengerusi MyGMJ 2013 (Malaysia Global March to Jerusalem)


No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]