Monday, May 31, 2010

Mempolitikkan Isu





Apabila isu Gaza juga dipolitikkan


Pelik melihat gelagat pengisi kotaraya Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu. Dalam interview yang dilakukan secara rambang (buat yang tidak kisah disoal jawab), ternyata tidak ramai yang mengambil tahu akan isu tersebut.


Ada juga yang berpendapat isu serangan di Gaza, kepungan demi kepungan itu diadakan oleh Israel itu hanya lah berkisar di sebalik perlawanan dua fahaman politik, HAMAS dan Fatah. Dipandang seperti apa yang berlaku di Malaysia. Semuanya kerana perpecahan dalaman PLO. Dan kini mereka berebut kuasa. HAMAS itu suatu parti politik baharu yang gilakan kuasa, ingin mengambil alih kuasa negara, dengan menggunakan nama jihad.


Begitulah media mengajarkan kita. Baik media asing mahupun dalam negara.





Hari ini, tergempar lagi satu berita. Seluruh dunia menghantar wakil untuk menghulurkan bantuan kepada Gaza. Bukan sahaja atas rasa kepedulian ummah dan rasa kepedulian sesama gerakan islam, namun atas dasar kemanusiaan.


Di seluruh dunia. Di seluruh dunia, kutipan wang dibuat, di seluruh dunia, harta benda dan tenaga dikerah. Baik dari gerakan islam, NGO kebajikan, malah dari individu-individu yang peka.


Pada awalnya, tiada siapa yang peduli. Tiada siapa yang kisah, mahu ambil tahu dan tiada siapa mahu menggembar gemburkan berita, kerana pada mereka, itu bukan hal mereka. Ya, itulah hakikat pahit yang perlu kita telan. Ummah kini hanya akan peduli tentang sesuatu yang akan memberikan mereka saham dan keuntungan. Ini yang terjadi bahkan/hatta pada gerakan islam sekalipun!


Semua orang berebut-rebut untuk menjuarai satu-satu isu. Dan hanya si pemenang yang akan bersungguh-sungguh untuk memperjuangkan. Pada yang lain-lain, isu itu tidak sekali-kali penting. Kalaupun penting, tiada gunanya mereka bersama, kerana mereka tidak dapat apa-apa.


Teori yang kita dapat semasa daurah menidakkan kenyataan ini. Tetapi hakikat amalan kita, itulah.


Bila ada mana-mana tokoh yang tampil kehadapan itu yang mereka suka pandangannya, atau pemimpin yang mereka jilat punggungnya, barulah mereka menunjukkan minat mereka untuk memberikan sokongan yang jitu dan tidak berbelah bahagi. Malah, merekalah yang paling kuat bertakbir.


Takutnya aku, jika aku tergolong dalam kelompok itu. Kelompok yang iman mereka terbius, hati mereka tertutup. Iman mereka hilang sensitiviti dan kepekaan. Malah, iman mereka perlu ditunjuk-tunjuk, mana yang perlu rasa sedih, mana yang perlu rasa peduli dan mana yang perlu rasa marah.


Iman mereka terbius dan pening-pening lalat, di barisan mana mereka perlu berada.


Itulah hakikat iman kita di zaman fitnah ini. Zaman yang penuh pancaroba dan ujian yang tidak sudah-sudah.





~~*~~

Menembak doa. Semoga peluru-peluru ini menembusi dada-dada israel celaka...


2 comments:

Muhammad said...

Hari ini tercipta sejarah.. Semoga Allah membuka mata dunia untuk betul-betul yakin, siapakah pengganas? Semoga Israel tumpas akibat kebiadabannya sendiri..

Ps. Anta kalau kupas 1 isu akhi, mesti lebih selevel dalamnya.. perspektif.. interesting.

faez said...

celakalah wahai anak-anak babi dan kera..

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]