Wednesday, January 13, 2010

Andai masa dapat ku putarkan




Stargate SG-1, merentasi 4 Dimensi

Pernahkah dikau terfikir untuk memutarkan kembali masa? Mehnah dan tribulasi dalam hidup ini, selalu menekan jiwa orang-orang yang diuji. Jiwa dihimpit hingga merasakan diri boleh melakukan dengan lebih baik jika diberikan peluang buat kali kedua kerana selalunya kegagalan adalah kerana kecuaian diri daripada fokus melaksanakan amal yang sepatutnya dilaksanakan pada masa-masa tertentu.

Apabila seorang itu di universiti, gagal memperoleh keputusan peperiksaan yang diimpikan, lidah akan ringan berkata;

"Kalau aku studi betul-betul malam tadi, tak tidur, pasti aku akan dapat jawab soalan peperiksaan dengan baik"


Orang-orang yang gagal sedang dalam ketidak puas hatian dan terbayang-bayang balasan yang bakal diterima. Tak dapat kerja, dibuang universiti, disisihkan oleh rakan-rakan, diperlekehkan oleh keluarga. Semua itu berlegar-legar di kepala. Tiada sekelumit rasa bersyukur atas nikmat-nikmat lain yang Allah kurniakan. Dirinya tidak sudah-sudah menyesal, menangis tidak berlagu.

"Jika ibuku masih hidup, pasti akan aku turuti segala kemahuaanya. Akan aku gembirakannya setiap masa. Tidak akan aku habiskan masaku di hadapan komputer semata-mata ketika pulang ke kampung... Jika ibu masih ada..."

"Jika aku dapat kembali ke masa lampau, pasti aku akan mengawal nafsuku. Tidak aku turutinya. Tidak aku hayunkan parangku ke tengkuk dia. Sekarang kepalaku sudah berkarung hitam, menunggu masa untuk digantung..."

"Akan ku putarkan masa ini ke masa lepas, masa aku darjah satu... Akan aku habiskan masaku dengan belajar bersungguh-sungguh di saat orang lain sedang sibuk dengan permainan mereka..."

...

...

...



Itulah yang disuratkan oleh Allah dalam kalamnya, dalam surah An-Naba:


"Sesungguhnya Kami telah peringatkan kepadamu (orang kafir) azab yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang diperbuat oleh kedua tangannya, dan orang kafir berkata; "Alangkah baiknya seandainya dahulu aku jadi tanah""

(An-Naba' 78:40)


Betapa siksanya azab yang Allah telah sediakan buat orang-orang kafir. Orang-orang yang kufur, ya engkar kepadaNya.

Jiwa mereka (orang-orang yang diazab) ketika itu sangat-sangat-sangat berharap agar mereka dapat terlepas dari kekufuran itu. Mereka berharap sangat-sangat agar dapat memutarkan masa kembali.

Bukan diputarkan sehingga masa maut menerpa mereka. Bukan diputarkan sehingga dewasa mereka. Bukan juga diputarkan hingga zaman belia mereka. Bukan sekadar diputarkan hingga zaman remaja mereka. Bukan zaman kanak-kanak mereka. Bukan juga zaman mereka masih kain yang tidak berwarna. Sebelum itu lagi!!!

Ya. Orang-orang kafir, penyesalan mereka yang amat kelak, bukan sahaja berharap mereka tidak diciptakan, semasa menjadi nutfah (campuran air mani itu), namun mereka berharap dengan sepenuh pengharapan agar masa dapat diputar beribu-ribu tahun ke belakang. Hingga Nabi Adam a.s. tidak pernah diciptakan sama sekali!!!!

Mereka berharap agar mereka kekal menjadi tanah yang dihinjak-hinjak. Tanah itu lebih mulia berbanding mereka yang kufur.

Mereka berharap agar mereka tidak pernah berjanji setia, berbaiah, dan ber-aku janji dengan Allah sama sekali.


"Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman), "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab, "Betul (Engkau tuhan kami), kami bersaksi." (Kami lakukan ini agar semasa hari kiamat kamu tidak mengatakan, "Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini..."

(Al-A'raf 7: 72)

Jelaslah sifat ber-kalau itu adalah konsekuensi ketidak-imanan seseorang pada qada dan qadar Allah. Ia adalah tanda-tanda orang-orang telah gagal dalam hidupnya, yang secara nyata adalah untuk pengabdian kepada Allah semata-mata. Dan ia seputar penyaksian terhadap rububiyyah, uluhiyyah dan hakimiyyah Allah.




Apa kaitannya dengan aku yang berdakwah ini? Aku bukan orang kafir!!!

Hidup ini adalah sebuah ujian keutuhan keimanan. Seperti ujian seorang kekasih untuk melihat betapa kasih dan setianya si kekasihnya kepada kekasihnya kepada kekasihnya kepada kekasihnya.

Sepanjang hidup ini, kita akan sentiasa diberikan pilihan. Di depan kita, akan dibentangkan al-Haq dan al-Batil. Ianya juga adalah cerminan pilihan kita di akhirat kelak, samada syurga atau neraka. Tiada jaminan buat kita di zaman ini, apakah kita akan 'memilih' syurga di penghujung nafas itu. Malah, tiada jaminan samada pilihan kita tepat atau tidak. Hanya Allah yang tahu.

Tiada jaminan untuk kita, walau semulia mana pun kita sekarang. Maka bersedialah dan sentiasalah pinta keampunan dari Allah. Semoga Allah menerima taubat kita. Usahlah kerana kegelapan silam menyebabkan kita putus asa dalam kehidupan. Semoga jalan islam yang kita pilih akan membimbing kita ke arah pertemuan yang penuh baraqah dengan Allah, dengan jiwa yang salima.

Janganlah Allah jadikan kita golongan yang tercicir di dunia dan akhirat. Yang malas bekerja, yang bertangguh-tangguh melaksanakan sebuah kewajiban menyelamatkan ummat dari penderitaannya. Takutnya diri jika terbangun dari tidur di hujung usia diri, saat rambut sudah beruban. Memandang dunia dengan penuh kesedihan, penuh keputus asaan, menangisi sebuah penyesalan, kerana kehancuran ummah atas kelalaian kita yang pernah mendapat sentuhan ini.

Dan akhirnya pada hujung sela-sela nafas itu, diri tidak dapat menanggung sebak ketakutan, mengenang apakah azab yang akan menimpa diri di akhirat kelak kerana sepanjang usia dihabiskan dengan hal yang sia-sia. Syahadah, suatu perjanjian untuk mengagungkan hakikat ketuhanan, hanya tinggal sendaan di bibir.

Apakah nasib kita kelak? Andai diri ini ditakdirkan futur dari jalan yang penuh dengan pancaroba ini. Andai diri sudah tidak sanggup merasai bebat beban sunnatullah jalan nubuwwah...

...

...

Takutnya andai diri masih membenarkan syaitan bertenggek di telinga, membisikkan suara-suara halus mereka, yang penuh dengan kenistaan




No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]