Monday, November 16, 2009

Antara Cinta dan Cita-cita



Mereka itu tiada cita-cita

Aku pelik melihat mereka sehari-hari. Tidur dan jaga mereka adalah untuk dakwah. Siangnya bekerja sekadar untuk sesuap nasi yang mengisi kekosongan perut mereka, memadamkan kerlipan empty tank fuel kereta mereka dan membayar gaji lanun-lanun di jalan raya (tol). Malam pula jarang pulang menemui bantal busuk tercinta. Seringkali mereka tidur di markas dakwah kerana tidak sempat pulang pada masanya, dan bila bangun, terus kembali mencari sesuap nasi itu.

Aku pelik melihat mereka. Mereka bukan orang-orang biasa dengan latar belakang pendidikan yang biasa. Mereka adalah pelajar-pelajar cemerlang di sekolah mereka, di kampus mereka dan di mana-mana sahaja. Namun, baru beberapa tahun mengenal tarbiyyah, segala-gala cita-cita dikorbankan untuk ke-maslahatan dakwah ini. Mereka meletakkan prioriti mereka hanya pada ummah yang dibimbangi saban hari. Mereka sanggup tidak menjawat jawatan tinggi dan yang menjanjikan gaji yang lumayan, semata-mata demi untuk menjaga binaan yang mereka teliti selama ini. Ada yang sanggup tolak jawatan menjadi jurutera, cukup sekadar menterjemah kitab-kitab lama untuk tatapan semua. Ada yang sanggup kekal selamanya di lokaliti, sekadar menjaja di gerai-gerai untuk memastikan zaman gelap dakwah itu tidak berulang. Ada yang sanggup menutup kitab kejuruteraan, dan pergi ke Mesir untuk membetulkan bacaan qurannya sambil mempelajari bahasa arab. Ada yang sanggup berulang dari Serdang ke Semenyih setiap hari agar keluarga dakwah yang dibina bersama ini dapat memperkukuhkan dakwah bersama, dengan tamayyuz bukan tamayyu' di universiti mereka. Aku cemburu dengan mereka.

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung."
(At-Taubah 9: 111)

Mengejar keseronokan abadi

Kita sepatutnya pandai membezakan sama ada perkara yang sedang kita buat (akan buat etc) adalah suatu keperluan atau kehendak. Kita NAK buat atau KENA buat.

Semua orang ada kehendak mereka. Semua orang ada minat mereka. Ya. Semua orang ada nafsu yang meluap-luap untuk mereka turuti. Tetapi itu bukan sifat seorang muslim.

Semua insan pernah menyimpan impian. Semasa fasa jahili, pastinya cita-cita dan impian kita jauh berbeza berbanding ketika hati sudah disinari iman. Nafas-nafas daei kini sudah memenuhi rongga dadanya. Gelora-gelora, tekanan udara di dada, memberikan suatu semangat penghidupan, yang disuburi dengan iman tadi. Ianya akan memandu impian sang daei, untuk berimpian selari dengan apa yang diimpikan oleh para pencinta islam yang lain.

Cita-cita mereka kini hanyalah kemuliaan islam ATAU kematian. Hidup secara kaffah-nya islami dengan berteraskan kalimah tauhid, tanpa tercemar hatta sesaat pun dengan hawa nafsu manusia. Atau kematian di atas sungai perjuangan ini, yang akan membawa ke lautan penuh kenikmatan. Hanya kematian sebegitu yang akan membawa erti kepada daei. Hanya kematian sebegitu yang akan menjadi REHAT kepada para daei yang benar.

Tidak dapat disangkal, niat dan perasaan cinta akan perkara-perkara yang telah para daei cintai dulu kadang-kala akan lalu di minda dan jiwa mereka, umpama angin di padang pasir. Datang sekali sekala, dengan pasir sarat pada waktu lainnya, membuatkan sang daei tidak dapat benar-benar fokus kepada perjalanannya itu. Angin, membentuk ribut pasir, membuatkannya tidak dapat melihat keindahan oasis di hadapan. Jika sang daei tidak cukup kuat dan tidak mengenal tekad, ribut pasir itu akan membuatkan cita-cita murni mereka itu karam buat selama-lamanya.

Di sinilah letaknya kepentingan mujahadah untuk tajarrud. Di sinilah pentingnya semangat ketabahan untuk tetap berada dalam islam total.

Kemanisan-kemanisan lalu, tidak mahu lagi dijadikan KENANGAN!!! Tidak mahu berpaling walau seinci, kerana ia akan melemahkan cita-cita! Kecantikan wajah itu. Kemanjaan setiap gerak gerinya. Keseronokan bermain permainan komputer. Keghairahan menonton layar perak. Keseronokan berdansa. Keseronokan bermain gitar, sambil menyanyi dengan variasi ton suara. Keindahan musik-musik rock yang menggetarkan jiwa. Kegelisahan yang mencabar di hadapan papan catur. Keindahan berenang di bawah cahaya matahari yang menenangkan. Perasaan yang tidak dapat digambarkan ketika bertanding pelbagai acara sukan dan kesenian. Kesemua itu tidak dapat menyaingi keluhuran cita-cita kini. Andai kesemua kenangan itu masih terbayang, simpanlah ia, agar ketemu semula di jannah. Kerana dunia ini hanya sementara, tiada ruang untuk menyesal.







Marilah bersama-sama meletakkan batu asas itu

Selamat tinggal jahiliyyah. Itu kata-kataku. Perubahan itu tidak akan berlaku, perubahan dunia ini tidak akan berlaku, jika tidak dimulakan oleh diri kita sendiri.

Ucapkanlah sayonara jahiliyyah ini dengan penuh penghayatan dalam hati. Dengan lantang dalam kalbu. Hingga ia berbekas, merundung kesedihan syaitan-syaitan itu dan membuatkan telinga-telinga hati itu tersentak.

Hingga tiada saat lagi yang mampu dihabiskan dengan syaitan-syaitan itu. Cerita lama suka duka bersama mu, biarlah menjadi kisah silam yang tidak ingin dibelek lagi. Syaitan itu, kini bukan lagi penghias diri, namun musuh suatu cita-cita.





Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

Harapanku moga dikurniakan
Manisnya iman berpanjangan
Moga lautan hilang gelora

4 comments:

Anonymous said...

jzkk.. menguatkan kembali langkah ini, untuk terus bangkit.. entry ini tepat pada saat nya.. Allahu Akbar!

bukanwea said...

post yg menarik...

tpi gmbar tu ade copyright tu..nk kene saman ke ?

dhla majalah millenia dh curi2 gmbar, anta pn nk curi gak ke..

rugi jadi ana ni...model yg xdibayar hehehe

afwan saini, saje ngarut kt page anta =b

ana said...

Salam akhi!

jazakallah! entry yang amat terkesan buat diri ini ! terus tsabat!

ana said...

Salam akhi!

jazakallah! entry yang amat terkesan buat diri ini ! terus tsabat!

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]