Monday, April 26, 2010

Bagai angin lalu



Sepantas itu masa berlalu. Masa silam yang menjadi guru kita itu, terasa sangat dekat dengan kita. Segalanya umpama baru disapa sebentar tadi. Satu demi satu episod hidup kita lalui, walaupun tekadang dengan rintihan atau kelegaan, terasa baru sesaat berlalu. Bila ia tinggal sejarah, segalanya terasa senang. Pada kita kini, Degree itu senang, Matrik itu senang, SPM itu senang, PMR itu senang, UPSR umpama kacang.

Masa itu umpama pesawat Hornet F18, yang laju. Lebih laju dari bunyi. Hinggakan apabila ia lalu dengan kelajuan supersonik di atas kepala kita, bunyi tertinggal beberapa saat di belakangnya.

Panas semalam masih lagi terasa, namun segalanya berubah hari ini. Tangan tidak menyimpan walau suam-suam kuku haba semalam. Yang tinggal hanya kehangatan darah yang menderu hari ini, dan kedinginan penghawa dingin di dalam bilik.

Bagai baru semalam aku menyambut adik-adik di Minggu Orientasi mereka, dan hari ini mereka sudah bergraduasi. Seakan baru semalam, aku membelai budak-budak kecil yang baru meniti kehidupan sekolah mereka, hari ini, mereka jauh meninggalkan aku dengan sumbangan dakwah mereka. Seakan baru semalam aku mengenali seorang akh ini, hari ini, di tangannya, ada seorang bayi mungil penerus cita-cita.

Diri terasa tua, dan harga hidup ini, semakin lama, semakin rendah nilainya. Malanglah orang-orang yang menyerahkan kebahagiaan kepada kehidupan dunia mereka semata-mata. Betapa ruginya orang-orang yang berada dalam sistem Tarbiyyah, tetapi hati mereka masih bertautnya sistem Jahiliyyah membinasa, membuatkan mereka umpama robot dalam kitaran bodoh itu.

Berbahagialah Fatih bin Aswadi, Naufal bin Azlan, Maryam binti Saiful Islam, Tariq bin Firdaus Syah, Fatih bin Faizal, Raihanah binti Munir Najmi, Ikram Fakhri bin Abdullah Mujahid, Akif bin Hafizan, Musab bin Umair, Musab Umair bin Abdul Majeed etc. atas usia baharu ntum semua. Dan berbahagialah kalian atas pemeliharaan Allah ini. Pada kalian, akan kami wariskan kerja dakwah kami, menyambung rantai panjang dari tangan nabi yang pertama.

Semoga satu hari nanti, kalian akan menjuarai pertarungan ini. Mengubah dunia yang semu ini, menjadi suatu impian semua.

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]