Wednesday, March 24, 2010

Terlepas kereta api




Wahai orang-orang yang berlengah-lengah

Masa adalah kehidupan. Setiap saat yang kita laburkan, pasti ada hasilnya. Setiap saat yang kita bazirkan, pasti akan dituntut di akhirat kelak. Pada setiap saat, ada bayi-bayi comel lahir ke dunia. Ada yang dihargai, ada yang tidak. Dan pada setiap saat juga, ada jiwa-jiwa yang terkorban. Semuanya adalah ketentuan ilahi.

Namun, pada setiap saat yang berlalu itu, pada nyawa-nyawa yang terkorban itu, adanya saudara-saudara seakidah kita yang jauh dalam jiwanya, mengharapkan bantuan dari saudara-maranya yang lain. Ia sedar, yakin dan percaya bahawa pada saat nyawanya diambil dalam kehinaan itu, saudara-maranya di seluruh dunia sedang mengumpulkan angkatan tentera. Sedang mempersiapkan senjata. Sedang berhadapan dengan tirani di setiap negara, sehingga sempat kaki-kaki gagah itu berderap di tanah air mereka.

Oleh itu, ia dengan puas, dengan lega, dengan penuh keimanan, menegakkan kalimah tauhid terakhir, sebelum kepalanya berpisah dari tubuhnya......

Keyakinan, betapa pastinya kemenangan akan datang. Pertolongan Allah akan datang ke bumi mereka. Tentera-tentera Allah ini akan membalas kembali segala kesengsaraan mereka dan pengorbanan mereka.

Begitulah, masa itu adalah kehidupan. Sesaat kita bazirkan, seorang demi seorang saudara kita terkorban dengan sia-sia.

Kereta api ini terpaksa bergerak. Bersama kita atau tanpa kita. Kerana yang diperlukan dalam perjuangan ini, hanyalah jiwa-jiwa yang benar-benar-benar kental. Jiwa-jiwa yang bersih, sejahtera, jauh dari ragu-ragu.

Kereta api dakwah ini, tidak pernah memerlukan kita. Ianya akan terus bergerak dari stesen ke stesen. Walau pun seorang, jika jiwanya itu jiwa orang bertakwa, pasti kereta api itu akan tetap dapat terus bergerak dengan sepenuh kekuatan. Ia tidak pernah tertipu dengan jumlahnya yang sedikit. Kerana sedar, kemenangan itu datang dari Allah, bukan dari tangan-tangan manusia. Apatah lagi dari tangan pelaku-pelaku maksiat.

Kata-kata promoter kereta api ini jelas. Bahkan terdampar sekian lama. Sudah banyak iklan-iklan di seluruh buana mengenainya. Namun, hati lebih senang melihat iklan gadis-gadis seksi, makanan-makanan enak, pangkat-pangkat tinggi yang menyilaukan, kehidupan yang nyaman, kenderaan-kenderaan besar yang mewah, dan pelbagai kemewahan dunia. Kaki seakan terpaku, hati terpaut dan tangan terikat.

Sedang keretapi bersiul-siul memberi tanda ingin berlepas dari stesen. Ia memandang dengan pandangan kasihan, dan bibir tersenyum.

"Pergilah dahulu, aku akan menyusul kemudian"




Pemandu kereta api berpandangan sesama mereka. Perkara ini berulang lagi. Perkara yang sama berlaku di mana-mana. Sudah lali telinga mereka mendengar 1001 alasan. Lantas pemandu melihat para penumpang di belakang. Mereka semua seakan-akan memahami, sekadar mengangguk setuju. Ketua pemandu melepaskan kata-katanya yang terakhir:

"Kau boleh naik kereta api berikutnya, kereta api ini tidak akan berundur mengikut karenahmu."

"Dengar ya?"

Kereta api, dengan gagah, namun perlahan-lahan mengikut jalan yang lurus itu. Kelajuannya bertambah dari masa ke masa sehingga ia benar-benar laju. Pemandu mengeluarkan mukanya dari cermin sisi. Membiarkan angin yang kencang memukul mukanya. Yakin.

"Kita pasti akan sampai. Jalan ini jalan yang pasti, tiada cabang-cabang
menyesatkan, mengubah haluan.
"

Mereka yang berlengah-lengah tadi memandang kereta api 'tua' tadi dari belakang. Barulah ia sedar, dunia telah memperdayakannya. Dia malas untuk sekadar melabuhkan punggungnya ke dalam kereta api yang akan mengeluarkan dirinya dari kesengsaraan.

Berapa banyak agaknya jari-jemari yang akan digigit kerana rasa kesal ketika melihat angkatan pelopor dan mujahiddin dipilih oleh Allah untuk menyempurnakan cahaya Islam dengan memenangi pertarungan tersebut dengan pertolongan Allah Yang Maha Besar?



Ramai manusia yang mengambil pendirian yang sama sepertimana pendirian Zul Jausyan Al-Dhababi yang bersikap tunggu dan lihat. Mereka diajak untuk menyertai pertempuran Islam supaya mereka tergolong sebagai perintis dan pelopor mulia, pendahulu dan ketua kebangkitan islam, tetapi mereka enggan berbuat demikian. Mereka hanya duduk dan memerhati di belakang dan menunggu siapakah yang akan menang, islam atau jahiliyyah. Apakah para mujahidin dan Islam telah menang, barulah mereka mahu menyertai jemaah Islam yang telah menang itu. Jika tidak, mereka akan tetap bersama-sama dengan kaum yang jahil.






Kami barisan pejuang keadilan
Musuh tirani durjana kezhaliman
Tiada ragu menuju medan laga
Hingga akhir jiwa terpisah raga


Setiap jengkal bumi yang kami pijak
Panji Allah suci kan selalu tegak
Kami berdakwah membersihkan qalbu
Mengajak umat untuk bersatu padu


Walau semua insan telah memusuhi
Tak akan mampu menggentarkan nyali
Langkah mujahid kan terus menderu
Cukup hanya Allah jadi sekutu

Wahai manusia inilah kami
Dengan Al-Qur’an dan sunnah di hati
Harta dunia ditolak jadi
Pilihan mulia pantang disesali

Kami barisan pejuang keadilan
Kamilah pejuang keadilan

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]