Saturday, March 27, 2010

Kami adalah tentera Allah!



"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung."
(At-Taubah 9: 111)

Sukarnya menjadi seorang tentera. Ketaatan, keyakinan bukan suatu mainan, jika diri tidak dihiasi keimanan. Apatah lagi jika tidak saling tsiqah, sesama jundi ataupun antara jundi dan qiadah.

Hidup sebagai seorang tentera Allah, yang meleburkan segala-galanya. Menjual segala-gala yang ada pada dirinya, bagi menggapai syurga, bukan tugas ringan. Ia mendesak 1001 pertimbangan. Ia tidak lahir dari adat, kebiasaan atau ikut-ikutan, tapi sejauh mana keyakinan, antara insan kepada Tuhan insan.

Diri, merelakan agar segenap penjuru hati dipenuhi hanya matlamatnya ilahi. Sumbernya, hanya yang robbani. Dan hasilannya, hanya untuk ukhrawi.

Betapa sukar menundukkan diri kepada pengorbanan yang pertama dan utama. Untuk melepaskan segala niat selain kepada Allah, bukan mudah. Menuntut diri untuk tidak bercita-cita selain kerana dan kepadaNya. Segala amal hanya yang selari dengan dusturnya, tidak menyimpang dari jalanNya yang satu. Impian tinggal harapan. Angan-angan, semuanya dilupuskan. Tiada angan-angan, cita-cita, impian, selain melihat kemenangan islam. Kemenangan hizbullah di medan perang. Dan melihat teriakan kegembiraan ummah, setelah hampir berabad dalam kepiluan.

Sukar, sangat sukar. Sukar untuk diri menundukkan hawa nafsu yang membelenggu. Diri ini, tidak sudah-sudah memperbaharui ikrar dan baiah pada ilahi. Syahadah diulang berkali-kali, namun nafsu banyak pula desakannya. Hati kerap kali berdesir. Penyeksaan batin, hasil peperangan medan hati yang berterusan. Ego dan kebongkakan hati, kerapkali menang, membuatkan diri ini lupa siapakah diri sebenarnya.

Menjadi seorang pendukung agama ini, Ansorullah, justeru berjuang atas landasannya, menjadi sang tentera memerlukan jiwa-jiwa yang berani mengorbankan fikrah selain fikrah islam. Merekalah orang yang bermotivasi akan sejarah mereka yang miliki simpanan pengalaman beribu tahun, kedudukan mulia kini dan kemenangan yang pasti di akhirnya.

Menjadi jundullah, memerlukan kita untuk menginfaqkan sepenuh jiwa dan raga. Maksudnya menginfaqkan masa, tenaga, ruh, perasaan, anggota, kepandaian, wang, harta, laptop, kereta dan segala semua potensi, yang selama ini kita sumbangkan ke jalan jahiliyyah, memperkasakan lagi tamadun sekular.

Namun, yang menanti di hadapan kita, pastinya barisan tentera kufar, membentuk hizb-hizb mereka, siap siaga menentang kita secara hadapan terang-terangan mahupun curi-curi pukul. Mereka membentuk dinding tirani, yang tidak pernah melepaskan walau satu peluang untuk menghenyet, memicit-micit kita umpama semut ditenyeh-tenyeh di atas kura tangan.

Maka tentera Allah, bangkitlah! Bangun dari dunia matriks mu. Lenyapkan segala semu dalam diri, dan hancurkan peradaban jahili. Kini saatnya kita untuk menunjukkan kepal kita dihadapan musuh, terus menghayunkannya ke muka dan dada mereka.

Bersiap siagalah!




Allah matlamat KAMI
Ar-Rasul tujuan KAMI
Al-Quran perlembagaan KAMI
Al-Jihad jalan juang KAMI
Mati di jalan Allah, adalah cita-cita KAMI


2 comments:

Ontahapo said...

gambar bendera tu macam bendera hizbullah je. better rasanya kot kalau amik gambar mujahidin hamas....

sekadar cadangan

Anonymous said...

Allahu Akbar!

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]