Sunday, January 3, 2010

Dunia ini mudah




Yang terasa sukar itu dakwah!

Tersohor kisah seorang akh yang sangat menepati masa (haaritsun 'alal waqtun). Dia tidak pernah lewat ke liqa'. Hinggalah pada suatu hari, pertubuhannya memerlukan wang daripada ahli untuk membuka kantor mereka. Hari berlalu hingga pada pertemuan berikutnya akh tersebut hadir lewat, tidak seperti kebiasaannya.

Apabila ditanya, dikatakan pada hari tersebut, akh tersebut menaiki kenderaan awam dan berjalan dari rumahnya.

"Bukankah akhi ada basikal?"

"Basikalku ada dalam tanganmu sekarang, gunakanlah ia untuk pembinaan kantor dakwah kita", katanya sambil memberikan sejumlah wang kepada sang naqib.

Sikap sedemikian bukan senang didapati kini. Namun, dalam dunia tarbiyyah ini, rijal-rijal sebegini terus dan terus dicetak. Semuanya sanggup mengorbankan segala-galanya, asalkan dakwah tetap mekar. Asalkan makin ramai insan-insan mendapat sentuhan robbani. Mereka ini terus itsarkan kepentingan ummah berbanding kepentingan diri sendiri.

Senang dibicara, namun payah terlaksana. Seandainya iman dalam diri tidak dapat berbicara.



Musykilahku hanya dakwah

Pada awal tarbiyyahku, mengikut pengalaman mereka yang lebih tua daripadaku, usrah ini umpama sebuah keluarga yang saling lengkap melengkapi dalam mengharungi samudera kehidupan ini. Di sinilah ahli-ahlinya saling berkongsi masalah-masalah yang menghantui hidupnya.

Setelah lama bergelumang di dalamnya. Setelah memahami fikrah islamiyyah. Setelah mendengar banyak kisah-kisah anbiya, para sahabat dan pejuang dakwah yang lain, diri ini kian memahami, hidup ini hanyalah untuk dakwah. Kita adalah pendakwah sebelum segala sesuatu. Bahkan tiada masa untuk melayan hawa nafsu yang meliar. Arah hidup ini dipandu 100% oleh Al-Quran dan As-Sunnah, kerna diri memahami, jambatan ini suka menghambat pelintas-pelintas yang berani bermain-main di tepian sambil mengambil gambar laut yang terbentang luas.

Jika hidup ini untuk dakwah, maka tiada masa untuk berfikir selain tentang islam dan ummah. Kemaslahatan diri hanyalah agar tetap dapat hidup di atas jalan ini, itupun sudah ditentukan Allah rezeki. Jadilah kita umpama Saidina Abu Bakar, tidak meninggalkan apa-apa untuk keluarganya, selain Allah dan Rasul. Betapa yakinnya dirinya dengan ketentuan ilahi. Dunia ini letaknya di tangan, bukan menyorok di sebalik kedut-kedut hati.

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]