Friday, October 30, 2009

Berkhalwatlah... Di sanalah lahirnya para mujaddid




Masjid merupakan matlamat dan dalam masa yang sama, juga merupakan alat ketika mana penubuhan daulah islamiyah yang pertama. Ia-lah syiar (lambang) Islam dan di masjid juga, umat islam dari pelbagai latarbelakang disatukan untuk sama-sama memperjuangkan agama Allah ini.


~~*~~


Dewasa ini, masyarakat dalam kebobrokan akidah dan kelesuan akhlak. Mereka gagal mencari identiti mereka, gagal mencari hakikat penciptaan mereka. Dalam medan inilah, para da'ei dicampakkan. Dengan segala bekal dan perancangan, mereka melepaskan diri mereka daripada dorongan dunia. Badai kemaksiatan mereka tempuhi, untuk merasai manisnya iman, dan yang paling pentingnya, untuk menyelamatkan mangsa-mangsa yang kelemasan.

Kesyumulan tarbiyyah islamiyyah kita menawarkan pembekalan kepada para daei ini, dengan mengajak mereka ke program-program katibah kita. Agar dengan itu, jiwa yang keras ini dapat kembali melakukan tafakkur dan menyahut panggilan fitrah batinnya.

Dengan itu, daei ini telah dikeluarkan dari goncangan sosial yang keras kepada kondisi yang lebih baik. Yang padanya ada ketenangan, tetapi ketenangan ini bersifat ikutan, tiada dorongan personal.

Kekhuatiran timbul apabila medan untuk mendekati Allah dan memuhasabah ini hanya dilewati 5 kali sehari. Itupun sangat singkat waktunya. Tiba semasa iqamat dilaungkan dan meninggalkannya terus apabila selesai salam.

Bertambah malang jika para daei ini tidak mampu ke surau atau masjid kerana kesibukan mereka di luar masjid. Kerana para daei butuh suatu aktiviti yang dilakukan anbiya, iaitu tafakkur. Para daei memerlukan masa-masa khusus bersama Ilahi, menyesali kesalahan-kesilapan mereka, mengharapkan turunnya bantuan yang dijanjikan-Nya.

Kita harus membiarkan para daei ini berkhalwat di masjid-masjid, mengadakan program-program umum di sini dan mentajnid jiwa-jiwa pemuda itu di celah-celah nilai rohani masjid. Di masjid juga jiwa-jiwa yang taat kepada Rabb dapat dihimpun, jiwa-jiwa yang terpelihara dari nifak dan kepura-puraan. Merekalah generasi yang kita nanti-nantikan. Generasi Robbani.


No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]