Tuesday, July 27, 2010

Adegan-adegan menyentak jiwa 2


Dalam sebuah muktamar tahunan sebuah wadah dakwah di malaysia, pada tahun 2007. Barisan kepimpinan sedang duduk di atas pentas sambil melihat audien-audien yang sedang memenuhi dewan persidangan. Seorang demi seorang.

Lantas seorang daripada barisan kepimpinan itu tampil ke lostrum sambil berkata:

"Ana rasa FIDAK 2015 perlu ditangguhkan kepada tahun 2016, 2017... Iya-lah kan, ikhwah akhawat selamba je lambat datang 5 minit , tidur semasa pembentangan dan bertangguh-tangguh buat dakwah..."


~~*~~



Sambil membaca tulisan di atas kain rentang; "Mimpi semalam adalah kenyataan hari ini", al-akh berkata;

"Patutnya tukar moto program kita ni, Mimpi semalam adalah mimpi hari ini"


~~*~~


"Akhi, nta tahu tak kenapa ana masih tsabat dalam dakwah walaupun dalam beberapa tahun ni, ana dilanda dengan pelbagai masalah dan ujian dari Allah. Tarbiyyah ana diabaikan, hak ana tidak tertunai, tapi ana masih lagi ada di sini hari ni?"

Al-Akh terdiam, setelah perkongsian yang sangat panjang dari sahabatnya mengenai penderitaan beliau, al-akh tidak lagi mampu berkata apa-apa. Dia terasa bersalah kerana sudah lama dia tidak mendengar khabar sahabatnya itu. Bertahun-tahun lamanya.

"Semuanya kerana nta pernah kata pada ana beberapa tahun yang lepas. Nta katakan pada ana yang nta akan membayangkan muka ana setiap kali nta membacakan doa rabithah. Nta pernah katakan bahawa ana tidak akan pernah berseorangan dalam dakwah ini, kerana nta akan sentiasa mendoakan ana."

Al-Akh itu sekali lagi terdiam. Terkedu. Jiwanya merasai betapa hangatnya ukhuwwah mereka. Terharu kerana ia tidak pernah menyangka bahawa ucapan kecilnya itu, telah membuatkan satu hati ummah ini menjadi kuat, umpama gunung yang memikul segala hasil bumi. Bahkan lebih kuat lagi.


~~*~~

"Makcik ingin ingatkan ntum tentang 3T. Ntum ingat baik-baik. Kalau ntum nak berjaya dalam dakwah ni, ntum kena kuat dalam 3T.

1. Tarbiyyah
2. Tarbiyyah
3. Tarbiyyah"


~~*~~


Dalam suatu syuro kampus, sebelum bersurai. Al-akh menunjukkan pokok dakwah mereka yang mereka telah buat sepanjang malam itu, hingga jam 3 pagi;

"Ntum lihat semua manusia dalam sistem tarbiyyah kita. Ingat baik-baik, mereka semua tidak confirm lagi bersama dengan kita. Kenapa?"

Berfikir sejenak.

"Mereka semua belum commit sepenuhnya dalam usrah kita?"

"Mereka belum bawa usrah lagi?"

"Mereka belum ditapis sepenuhnya lagi?"

Jawab akh tersebut.

"Kerana Allah yang memegang hati mereka. Terpulang pada Allah untuk menyatukan mereka bersama kita atau tidak. Pastikan setiap daripada kita mengikat jiwa kita kepada Allah setiap masa."


~~*~~


Perbualan antara 2 akh berkenaan Baitul Muslim;

"Akhi, nta taknak masuk meminang akhawat A ke? Lumayan tau, qowiy jiddan jiddan. Di bawah kelolaannya sahaja ada 500 akhawat yang lain!"

"Jangan bertawakkal dengan jumlah, bertawakkallah pada Allah, walau seramai mana sekalipun. Dalam sekelip mata Allah boleh memecahbelahkan mereka, dan akhirnya akhawat itu tiada nilainya"

"Kalau jumlahlah nilai harga diri seseorang itu"


No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]