Saturday, September 3, 2022

TOPS: Prof Dr Abdul Fatah El Awaisi


Tokoh perjuangan Palestin yang aku tunggu-tunggu nak jumpa semenjak 2013: Prof Dr Abdul Fatah El Awaisi.

.

Pada waktu tu, aku bekerja di sebuah NGO Palestin.

.

Beberapa penulisan yang membuka mata aku karangan Dr Hafidzi, Dr Maszlee, Dr Azzam Tamimi, Dr Mohsen Saleh dan Prof Dr Abdul Fatah El Awaisi. Ni tokoh tokoh yang banyak aku rujuk tulisan dan ceramah mereka. Mudah difahami lagi segar.

.

Aku bertuah kerana berpeluang berdiskusi dengan tokoh-tokoh di atas. Namun, tokoh seorang ni aku jumpa online je lah sebelum ni.

.

Dari beliau, aku belajar berkenaan “IslamicJerusalem”, suatu naratif yang menarik berkenaan betapa strategiknya Palestin dalam peta umat islam. 

.

Naratif beliau ini menyanggah naratif Zionis Israel (boleh baca buku Daniel Gordis) yang menyatakan bahawa Palestin ini merupakan kawasan terbiar tanpa apa apa kepentingan di mata umat islam; bagi je la tanah ini kepada pelarian Yahudi. Gitu.

.

Hari ni Palestine Centre of Excellence - PACE anjurkan training bersama beliau, kebetulan beliau dalam jelajah di Indonesia & Malaysia.

.

Semoga dapat menambahkan kefahaman aku tentang konflik panjang ummah ini.

.

Setiap daripada kita ada peranan yang kita boleh mainkan untuk pembebasan bumi Palestin. Agar mereka dapat kecapi nikmat merdeka.

.



#palestinecoffeetalk #pace #aqsasyarif #intifadah #lifelearning



No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]