Tuesday, March 15, 2022

Perjumpaan yang menghidupkan hamasah



YB Saari Sungib a.k.a. Abu Urwah, merupakan insan yang aku kenali melalui ayahku semenjak tahun 1991 lagi. Buku-buku beliau aku baca sedari zaman sekolah kerana kata arwah ibuku, di dalam fikrahnya (pemikirannya) itu ada kunci untuk membentuk sebuah peradaban.

.

Bila aku di zaman universiti (2005), Abu Urwah antara orang yang memberi galakan kepadaku untuk turun ke jalan raya, membuat perubahan-perubahan massa. Beliau antara tokoh yang membentuk polar pemikiranku untuk memanfaatkan waktu muda dengan membaca dan menyampaikan risalah. Ada banyak lagi individu yang influence aku, antaranya Abu Urwah. Tokoh lain, aku mungkin share di waktu lain.

.

Masa tu, aku ingat lagi, aku pusing satu Malaysia untuk menimba ilmu, mencari identiti diri. (Literally satu Malaysia, kecuali Perlis)

.

Orang lain sibuk nak capai four flat, aku sibuk nak beraktivisme.

.

Aku boleh kata, bila aku graduate dulu, aku rasa puas sangat sebab dapat segulung ijazah dan aku jumpa matlamat hidup aku.

.

Matlamat hidup…

.

Hidup untuk mencari kebenaran dan setia dengan kebenaran yang dipercayai. Aku rasa aku nak hidup macam ni, bukan berada di bawah bayang-bayang sesiapa, hidup merdeka sebagai hamba Allah taala.

.

Pendek cerita, selama hampir 15 tahun ni, aku hidup lah dalam masyarakat seperti orang lain. Tapi dari masa ke masa sentiasa berusaha mencari kebenaran dan kemudiaannya bina legasi sendiri.

.

Antara perkara yang banyak membentuk cara fikir aku dengan laju ini adalah apabila aku join ARBA.

.

Serious, bila berada bersama orang hebat kita jadi sentiasa tak puas hati, sentiasa nak grow diri pada setiap masa. Dari kawan-kawan di ARBA aku belajar, akhirnya nak tak nak kita kena membina sesuatu yang memberi impak sosial dan impak ekonomi, kerana ia merupakan jantung yang akan menggerakkan masyarakat.

.

Aku gembira kerana sepanjang hidup ini, aku sentiasa ada ruang untuk belajar perkara baharu dari ramai orang di sekeliling aku. Bila belajar perkara baru, ruang execution bertambah luas dan manfaat lebih ramai yang dapat.

.

Ceri kebenaran, setia dengan kebenaran, laksanakan agar memberi manfaat.

.

Ada lah beberapa peristiwa dalam hidup ku ini, aku menongkah arus dan tanpa segan tanpa takut mengatakan apa yang aku percaya sebagai kebenaran.

.

Hari ini, aku mendapat mesej bahawa ada seseorang berhasrat nak berjumpa dengan beberapa pemuda-pemuda berani. Abu Urwah orangnya.

.

Abu Urwah request untuk jumpa kami.

.

Dari seorang yang revolutionary, kami belajar bagaimana nak buat revolusi.

No comments:

[Blog Archieve]

[Ahlan Bina]